SENYUM TAK PERLU KATA APA-APA

SENYUM TAK PERLU KATA APA-APA
kadang kala kita enjoy dgn kawan-kawan… kadang kala kita duka dengan kawan-kawan…. kadang kala kita menghargai….. kadang kala kita mendukai….. isi hati seseorng bukan mudah dilihat dengan mata kasar…. perangai seseorang juga kadang kala mmbuatkan kita suka…. panorama luas fikiran menjiwai perasaan… kita mudah mengenali seseorng,tapi kita sukar melupakan… cinta ini memberikan kita kesenangan pada seseorng….

Sabtu, Februari 4

Apa Ada Pada Nama

Assalamualaikum dan epy oliday..skunk ni AQ ngah “setat” cuti semester selama sebulan...yeah..!! duit baucer RM2oo pun dah abez..maklumlaa dah membeli-belah bahan-2 ilmiah seperti.........!!

----uhuuu...ada gak mamber-2 AQ yang ngah tak berapa nak oliday sebab kena siapkan tesis masing-2 .. dan AQ plak duk kat umah makan..tidow je.. nak g oliday.. $$$$$ x dop plak.. nak beli top4 pun kena mitak ngan eeemmmm (pama) lagi..hahahaa..

– APA ADA PADA NAMA –
eeemmm AQ tertarik nak mencarut pasal ni lepas baca satu bab lam buku “Dilema Melayu-Islam : Kurang Fikir Atau Kurang Zikir”.... serta teringatkan satu dialog perbualan antara AQ ngan mamber AQ..dan perkenalan AQ dengan orang-2 yang ada “nama”..!!

---Apa Ada Pada Nama... contohnya seseorang yang berpangkat atau mungkin mempunyai nama yang glamour.. mestinya gelaran atau panggilan pada nama orang tersebut ada maksud yang tertentu..atau sekadar hiburan nak bagi pepe gelaran yang leh diingati sepanjang hayat..!! hahaaa

n       ---- Apa Ada Pada Nama ..adalah merupakan kata-kata yang pernah diungkapkan oleh “William Shakespeare”..menurutnya, nama tidak penting, yang penting ialah “apa yang dinamakan”. Bunga tetap harum walaupun ditukar namanya. Ini kerana yang memberi harum pada bunga bukan namanya, tetapi kerana unsur-2 yang ada pada zat dan sifat bunga itu sendiri.

n     ----- Dalam agama Islam, mementingkan “nama” dan “apa yang dinamakan”...Ritual dan “substance”nya..label serta isinya..iaitu merujuk kepada nama yang baik adalah untuk individu yang baik.. “nama” memberi hakikat..menunjukkan sifat individu tersebut..!!

--- Ada juga segelintir orang yang mempunyai “nama”.. memegang jawatan...ni lebih beranggapan bahawa diri mereka lebih berbeza dengan golongan yang tiada nama.. dalam istilah lain--- “sombong ..bongkak..bijak..mengambil kesempatan” kerana merasakan diri mereka ini lebih menjaga status mereka.. 

AQ bukan cuba berpandangan negatif terhadap golongan yang mempunyai nama..!!
--just something AQ terfikir juga..batasan status mereka itukah yang menjadi halangan dalam istilah “persahabatan”... atau memberi peluang kepada mereka untuk mendapat lebih perhatian.. atau menjadi kesenangan kepada mereka menjadi penindas kepada orang bawahan...entah laaaa

-- seperti dalam perbualan AQ ngan mamber AQ : AQ tak mungkin akan kenal dia..kuar lepak ngan dia.. sembang-2 dengan dia...kalau dia (mamber AQ) bukan seorang yang ada jawatan..!! mungkin AQ takkan tahu dia saperr.. dia tuu bagaimana @ adakah dia beranggapan bahawa AQ hanya nak kenal dia sebab jawatan yang dia ada..@ AQ hanya nak amek kesempatan dengan menjalinkan hubungan dengan orang seperti dia yang ada jawatan...

-- dan AQ hanya faham.. sumer tuu dah ditakdirkan dan tak salah pun dalam istilah persahabatan.. lagipun AQ x kan kenal diri dia yang sebenarnya hanya dengan jawatan dia..dengan nama jawatan dia.. tetapi siapa diri dia yang sebenarnya..!! mungkin kadang-2 AQ ada mengambil kesempatan “pertolongan” terhadapnya.. tetapi tuu x lebih dari mengharap bantuan daripada rakan-2 kan..!!

-----dan benda ni menjadi persoalan??? Adakah kerana sebab kita mengenali seseorang yang ada nama..jawatan.. membuatkan nilai “persahabtan” tuu dianggap tidak bernilai.. hanya diingati ketika dia memerlukan..mempergunakan kita demi matlamat dan keinginan mereka sahaja..!!

----bergantung...dan AQ x anggap perkara tersebut adalah relevan.. easy come..easy go.. that how U live..take-2 it all..but U never give...!!

---buat renungan bersama .. “bila kita ada kuasa, jangan salah guna kuasa, kerana kuasa itu tidak kekal lama, yang kekal hanyalah kuasa ALLAH S.W.T”

p/s: thnxx baca carutan AQ sampai abezz..jangan lupe tinggal komen k..

2 ulasan: